Kerk | interieur advies en realisatie

  • 1 | 13
  • 2 | 13
  • 3 | 13
  • 4 | 13
  • 5 | 13
  • 6 | 13
  • 7 | 13
  • 8 | 13
  • 9 | 13
  • 10 | 13
  • 11 | 13
  • 12 | 13
  • 13 | 13

Kerk | interieur advies en realisatie

2019/20 | Westland Maasdijk

Marleen van Heijningen Interieurarchitect kreeg een bijzondere interieuropdracht van een bijzonder architectonisch kerkgebouw uit 1953, genaamd Dorpskerk. Het kerkgebouw is een voorbeeld van wederopbouw architectuur en bevat een zuivere pentagonale (vijfzijdige) plattegrond en refereert daarmee typologisch naar centraalbouw als de ideale hoofdvorm. De kerk is goed bewaard gebleven incl de aanwezige interieuronderdelen. Er zijn zelfs met de handgemaakte tekeningen van architect Auke Komter gevonden voor een balustrade in de kerkzaal (deze is nooit gerealiseerd) en meubeltekeningen. In 2016 is het vijfzijdige kerkgebouw en het plafond van het interieur een gemeentelijk monument geworden. De Protestantse Gemeente Maasdijk wilde de kerkzaal renoveren en een nieuw kerkgebouw realiseren met een nieuwe entree, ontmoetingsruimte en verschillende werkruimtes. Bij het ontwerp heeft het  architectenbureau RoosRos goed gekeken naar het monument en de symmetrie van het kerkgebouw doorgetrokken naar de nieuwbouw met een centrale ontmoetingsruimte met aan weerszijden een lager gedeelte, waar diverse functies zullen komen zoals, zaaltjes, keuken, toiletten, etc.

Marleen van Heijningen heeft met vele commissies en leden gesproken en nauw samengewerkt met RoosRos, om op basis daarvan en haar ervaring een interieur te vormen dat een eenheid uitstraalt, tijdloos is en voor langere tijd een thuis is voor de Protestantse Gemeente Maasdijk en andere mensen uit de gemeente Maasdijk die gebruik kunnen maken van het multifunctionele gebouw van de Dorpskerk.

Met het interieur heeft Marleen van Heijningen de symmetrie gewaarborgd, door basis materialen zoals vloer, wanden, plafond consequent te gebruiken en vaste lijnen te hanteren. Daarnaast ook door sommige ruimtes te accentueren met kleur of materiaal, zowel in de ontmoetingshal en bijruimtes. Of juist met eenvoud, door lichte heldere kleuren in de kerkzaal te gebruiken, waardoor het prachtige pentagonale houten plafond extra opvalt.

Een tweede belangrijk aspect was om de ontmoetingshal en functionele bijruimtes op elkaar aan te laten sluiten en bij het gebouw en tegelijkertijd een duidelijke scheiding van ruimte en functie te creëren zodat verschillende werkgroepen niet afgeleid worden van wat er in de ontmoetingsruimte gebeurt. Het aansluiten van de ruimtes werd gerealiseerd door de vloer en lijnen en de (gedeeltelijk) transparante doorgangen. De scheiding werd onder andere gerealiseerd door transparante folie, inclusief een gedeelte waarop een bekend schilderij (met Adam en Eva) van Jan Brueghel en Peter Paul Rubens afgebeeld wordt. Verder was het van belang om bestaand materiaal te hergebruiken, omdat dit past in de huidige tijdsgeest en dit ook vanuit de samensmelting van twee kerken naar één kerk in deze gemeente van belang was. Zo zijn bestaande planken van de kerkbanken uit de andere kerk (De Hoeksteen) te hergebruikt, zowel op de vloer, in nissen en het meubilair. Hierdoor vermengen zich herinneringen met bestaand en nieuw.